План и програм рада
Продужени боравак
Годишњи план и програм рада
1. УВОД
Савремени начин живота све већем броју родитеља намеће потребу збрињавања детета млађег школског узраста које пре редовне наставе остаје у кући и без надзора проводи време до поласка у школу. Самосталан боравак код куће често излаже дете многим опасностима, а страх и брига родитеља за дете током радног дана намећу потребу за организованом бригом за дете. Школе тиме добијају нову и захтевнију улогу која од запослених захтева организованију бригу о детету током целог дана. Продужени дневни рад пре редовне наставе – продужени боравак, један је од модела којим се могу квалитетно и структурално решити наведени проблеми, посебно у урбаним срединама. Нова улога школе на тај ће начин бити максимално и рационално искоришћена јер пружа небројене могућности деловања у сврху правилног развоја и раста сваког детета у квалитетну особу, корисну својој породици и заједници.
2. ОПИС РАДА У ПРОДУЖЕНОМ БОРАВКУ
Пре или после редовне наставе (у зависности од смена) организује се продужени боравак у школи за ученике првог циклуса основне школе. Боравак и рад према таквом облику организује се од 7 сати до 13 сати када ученици првог циклуса иду у после подневну смену, а од 11 до 17 часова када ученици иду на редовну наставу пре подне.
Препорука је да се учитељи који раде у редовној настави свакодневно договарају и усклађују своје активности са учитељем из продуженог боравка. Време за договарање и усклађивање активности не би смело бити краће од пола сата недељно. Стручни тим сачињавају и наставници страног језика и ликовне културе па је пожељно да се и они укључе у заједничко планирање активности.У циљу упознавања деце, као и решавања педагошких ситуација учитељ из продуженог боравка је упућена на континуирану сарадњу са педагогом и психологом. Учитељ који ради у продуженом боравку са осталим учитељима делују јединствено, сараднички, синхронизовано, свеобухватно и интегрисано са читавим разредним процесом. Заједно сарађују с родитељима, одржавају родитељске састанке и појединачне индивидуалне разговоре с родитељима. Следећа начела курикуларног приступа, а у складу с начелима локалног и школског курикулума, унутарња организација намеће свакој школи одговорност у креирању недељног и дневног распореда активности. Сваки учитељски тим креатор је свакодневног рада с ученицима, у складу са законитостима струке.
3. ЦИЉЕВИ ПРОГРАМА
Циљеви реализације садржаја у продуженом боравку у складу су са општим циљевима основног образовања . Омогућити детету пун живот и открити његове/њене пуне потенцијале као јединствене особе. Омогућити детету његов/њен развој као социјалног бића кроз живот и сарадњу са осталима како би допринела/допринео добру у друштву. Припремити дете за даље образовање и целоживотно учење (учити како учити).
Специфични циљеви: потпун и хармоничан развој детета,важност истицања индивидуалних различитости (свако дете је јединствено; осигурава му се развој свих потенцијала); фокусирање на учење (истиче се важност онога што дете учи и процеса којим усваја знања); оспособити ученика за самостално учење; истиче се радост учења и подстиче мотивисаност за учење; потенцирати важност учења утемељеног на опажању процеса из окружења (очигледна метода); писменост (језичка, математичка, информатичка); рад на начинима изражавања емоција (друштвено прихватљиви модели); развијање духовне димензије живота; европска и глобална димензија модерног живљења; плурализам, поштивање различитости и важност толеранције; партнерство у образовању; улога технологије у образовању; брига о деци са посебним потребама
4. КЉУЧНА ПОДРУЧЈА РАЗВОЈА
- Хармоничан развој тела и душе: задовољавање потребе за кретањем и установљавањем културе кретања; поправљање координације покрета, осећаја за ритам и; комуницирање с основним претпоставкама здравог начина живота; утемељивање основних хигијенских и здравствених навика; обогаћивање емоционалног живота; упознавања себе и других; објективна самоевалуација; јачање потреба за интерперсоналним везама.
- Процес социјализације и комуникације: истраживање и континуирани рад на побољшању интелектуалних, емоционалних и моралних особина личности; упознавање са друштвено прихватљивим облицима понашања у одређеним ситуацијама; јачање антидискриминационог осећања и хуманог односа према друштву ; усвајање практичних знања повезаних са елементарним грађанским васпитањем и свакодневним животним дужностима.
- Вербална комуникације или вербализација: рад на усавршавању вербалне вештине и проширивању вокабулара; циљани развој менталних способности; утемељење вештина за самоучење.
- Уз постизање вештине прецизног и течног писања и читања, од ученика првог и другог разреда захтева се развијање вештине интерпретативних, критичких и креативних читатељских вештина и изражајног читања и рецитовања.
- Учење писаних слова први је корак у учењу упорабе писаног језика. Аутоматском писању претходи учење облика и спајања слова. Ученици морају бити оспособљени да довољно брзо пишу како би писање користили као алат.
- Захтев развијања лепог рукописа, економичне и уредне организације текста и упорабе стандардних и уредних слова не спречава индивидуалне особине рукописа. Ученици морају да науче како да пишу без изостављања, замене или испуштања слова.
- Утемељење основа математичке, логичке и научно-технолошке писмености: активности креативног, јасног и логичног решавања проблема; откривање, ређање, класификовање, генерализовање, скицирање, рачунање и мерење; примена математичких знања у различитим концептима; упораба речи, бројева, симбола, табела и модела за објашњење математичких законитости; коришћење пригодног математичког записа, математичке и остале терминологије везане уз природне науке; решавање проблема вербалним и симболичким делатностима; упораба информацијско комуникацијских технологија; увежбавање и развој радно-практично-техничких вештина.
- Културно-уметничко подручје развоја: повезивање емотивне и моралне са естетском сфером живота и рада кроз позоришне и филмске (тв) представе; читање поезије и прозе и експериментисање у интерпретацијама; упознавање с класичном и прикладном литературом; креативно изражавање кроз креирање ликовно-вајарских радова.
- Пажња се обраћа књижевним, историјским, географским и уметничким информацијама и изражајима блиским узрасту ученика.
- Игре, спорт и рекреација: задовољавање потреба за кретањем; игре опонашања, дечје игре из народне традиције, импровизовање игара у самосталној режији, поправљање координације покрета, групно импровизовање игара пропраћено ритмом, покретом и мимиком; елементарне игре, групне игре, спортске игре, такмичарске игре итд.
5. САДРЖАЈИ ПРОГРАМА
Остваривање циљева и развој кључних подручја ће се најбоље остварити усмеравањем рада на садржаје, теме, кључне појмове и образовна постигнућа која су прописана Наставним планом и програмом за одређени разред. Садржаје ће реализовати учитељ у продуженом боравку, али у договору с учитељем који ради у редовној настави. Стога је изузетно важно све активности планирати како би се постигла кохерентност међу одабраним садржајима и усклађеност деловања међу учитељима.Време предвиђено за реализацију пратећих активности треба реализовати у складу с претходно наведеним циљевима рада у продуженом боравку, имајући увек на уму узраст и могућности детета.
Креативност, иновативност и учитељска вештина максимално ће доћи до изражаја при одабиру игара, литературе, културних садржаја као и садржаја којима ће реализовати захтеве за развојем социјализацијских и комуникацијских те радно-техничких компетенција. Посебну пажњу треба посветити целокупном развоју детета , у здраву, самосталну, радно оспособљену јединку која ће у будућности својим знањем, развијеним животним вештинама и ставовима допринети развоју друштва.
Годишњи ПЛАН РАДА ПРОДУЖЕНОГ БОРАВКА |
*САМОСТАЛНИ РАД |
1.Самостални рад, израда домаћих задатака, вежбање |
*СЛОБОДНЕ АКТИВНОСТИ |
1.Спортске активности |
2.Ликовне радионице |
3.Радионице на енглеском језику |
4.Слободне активности – подељене на пет тема |
*ОСТАЛЕ АКТИВНОСТИ ПРОДУЖЕНОГ БОРАВКА |
Припрема за оброк и исхрана |
Дневни режим рада продуженог боравка
7:00 – 7:45 Пријем ученика | 11:00-11:45 Пријем ученика |
7:45- 8:15 Доручак | 11:45-12:15 Ручак |
8:15- 9:00 Слободне активности | 12:15-13:00 Слободне активности |
9:00 -10:30 Самосталан рад, израда домаћег задатка, вежбање | 13:00-14:30 Самосталан рад, израда домаћег задатка, вежбање |
10:30-11:00 Слободне активности | 14:30-15:15 Слободне активности |
11:00-11:30 Слободне активности | 15:15-15:45 Ужина |
11:30-12:00 Ручак | 15:45-16:15 Слободне активности |
12:00-12:40 Одмор и одлазак на часове | 16:15-17:00 Одмор и одлазак кући |
8. ДИДАКТИЧКО-МЕТОДИЧКЕ СМЕРНИЦЕ
У складу са циљевима и задацима које желимо да остваримо и са развојним могућностима ученика, препоручује се комбиновање стратегија, метода и облика рада како би се детету омогућило да на лак и безбрижан начин увежбава програмом предвиђене садржаје те максимално опуштено проводи своје слободно време. Школа мора постати учеников други дом, са свим особинама пријатног и пријатељског окружења. Важни педагошки принципи учења темеље се на томе да је: мотивациони фактор дечијег учења његова радозналост;да дете буде активно у процесу учења; постојеће дечје знање и искуство основа је учења; дечије тренутно окружење осигурава контекст учења; у центру процеса учења је језик; дете треба учити вођен активностима и методама откривања; дужни да упутимо дете у естетску димензију учења; социјална и емоционална димензија важан је фактор учења
Начини организације и облици рада: курикуларни приступ (уместо предметно-сатног); интегрисано учење и поучавање; мултидисциплинарни приступ; тимско и сарадничко учење; истраживачка настава; искуствено учење; проблемска настава; пројектна настава; учење кроз игру, праксу, учење за живот; факултативни програми (спортске активности); ванучионична и теренска настава; ваннаставне активности.
9. УСЛОВИ ЗА ИЗВОЂЕЊЕ ПРОГРАМА (ИМПЛЕМЕНТАЦИЈА)
Програм рада у продуженом боравку реализује се у свим расположивим просторијама у школи, укључујући и спортску салу и школско двориште.Наставни процес одвија се у учионици, а програм рада продуженог боравка се остварује у просторијама које су прилагођене и опремљене искључиво за остваривање рада продуженог боравка. Током боравка у школи ученицима је осигуран један кувани топли оброк изабране установе . Како би се ученицима омогућило, а учитељима олакшало усвајање правила понашања за време оброка, трпезарија је естетски уређена и прикладно опремљена. Просторије у којима ће ученици проводити већи део дана су светле, довољно велике, опремљени аудио-визуалном опремом, дидактичким помагалима, малом приручном библиотеком и рачунарима.
За разноврсне ученичке активности осигуран је материјала (папири, бојице…) Усвајање хигијенских навика захтева довољну количину сапуна и папира као и умиваоник за прање руку (који је одвојен од санитарног чвора). У опремању простора укључена је школа и локална заједница (обезбеђују средства за опремање просторија и набавку средстава).
*ГОДИШЊИ ПЛАН СЛОБОДНИХ АКТИВНОСТИ ПО ПОДРУЧЈИМА
СЛОБОДНЕ АКТИВНОСТИ ПРОДУЖЕНОГ БОРАВКА |
1.Спортске активности |
2.Ликовне радионице – цртање, сликање, вајање |
3.Радионице на енглеском језику |
4.1.Мала школа великих ствари |
4.2.Активности у оквиру музичке културе |
4.3.Активности у оквиру ликовне културе |
4.4.Креативне радионице и забавне активности |
4.5.Драмске игре |
СТРУЧНИ ТИМ УКЉУЧЕН У РАД ПРОДУЖЕНОГ БОРАВКА:
Учитељица продуженог боравка:
Снежана Гвозденац, проф.разредне наставе;
Учитељи редовне наставе I-IV разреда;
Наставник енглеског језика Бојана Јовичић, проф. енглеског језика;
Наставник ликовне културе Марина Арнаутовић, проф.ликовне културе;
Мирјана Поповић, дипломирани педагог
Активности
Активности школске 2021/2022.год.
Друштвена и едукативна игра КАТАМИНО у продуженом боравку!
Активности у продуженом боравку:
за време “Дечје недеље” 5-11.10.2020.г.
ШК. 2019/2020.Г.
Новогодишње активности
ФОТОГРАФИЈЕ ИЗ БОРАВКА:
Школска 2013/2014. година
Школска 2012/2013. година